|
Сутність та принципи економічного аналізу діяльності аптекБ. П. ГРОМОВИК, проф. кафедри ОЕФ Одеського державного медичного університету, С. І. ТЕРЕЩУК. доц. кафедри ОЕФ Львівського національного медичного університету ім. Данила Галицького Якщо ви хочете підвищити свою кваліфікацію і продемонструвати свій професіоналізм внаслідок безкоштовного відвідування навчального курсу з економічного аналізу діяльності аптек, тоді рубрика «Дистанційне навчання» — для вас! На сторінках журналу «Провизор» ми регулярно публікуватимемо короткий теоретичний матеріал, практичні завдання та тести, що уможливлять результативність вашого навчання. Для вирішення завдань і тестів надається певний час. За підсумками навчання читачі, що прислали найбільшу кількість правильних відповідей, одержать сертифікат журналу «Провизор» про підвищення кваліфікації, звання експерта журналу, а також отримають цінні подарунки. Отже, перша тема. В сучасних економічних умовах аптекам з різними формами власності необхідно шукати нові шляхи підвищення ефективності діяльності, а також уміло використовувати економічні методи управління. Уцьому зв’язку зростає роль економічного аналізу, що є процесом, побудованим на вивченні даних доступної звітно-облікової інформації про фінансовий стан аптеки і результати її діяльності в минулому з метою оцінки майбутніх умов і результатів функціонування. Під аналізом (від грецьк. αναλυσις — розділю, розчленю) розуміють розчленування предмета пізнання, абстрагування його окремих сторін. Економічний аналіз ґрунтується на таких принципах:
Основними методичними прийомами економічного аналізу є:
За періодом дослідження (часовою ознакою) економічний аналіз поділяється на:
Явища, які вивчаються в економічному аналізі, мають кількісну визначеність, що виражається в абсолютних, середніх і відносних величинах. Абсолютні величини показують кількісні розміри економічного явища в одиницях міри, ваги, обсягу, площі, вартості тощо безвідносно до розміру інших явищ. Ці показники поділяються на моментні, що характеризують економічне явище на певний момент часу (наприклад, наявність власних оборотних коштів на початок або кінець року) та інтервальні, які характеризують певні періоди. Серед абсолютних показників розрізняють:
Середні величини показують загальну ступінь певної ознаки у досліджуваній сукупності, тобто одним числом характеризують усю сукупність величин. Використовують середню арифметичну, середню хронологічну, середню квадратичну, середню геометричну тощо. Найпростішою є середня арифметична, яка обчислюється простим діленням суми окремих значень ознак на їхню кількість. Порядок обчислення інших середніх величин ґрунтовно розглядаються в курсі теоретичної статистики. Відносні величини — це узагальнюючі показники, які дають ступінь співвідношення двох порівнювальних абсолютних величин, одна з яких береться з базового рівняння (називається базовою величиною), а ту, яку порівнюють з базовою — порівнювальна. За формою відносні величини поділяються на коефіцієнти (k), відсотки ( %), індекси (І). Коефіцієнти використовують для зіставлення двох взаємозв’язаних показників, один з яких беруть за одиницю (наприклад, коефіцієнт фінансової незалежності — відношення власного капіталу до валюти балансу організації). Відсотки є необхідними для характеристики співвідношення величин, одну з яких беруть за 100. Вони можуть бути використані для розрахунку структури суми реалізації товару, активів, пасивів тощо. Індекси використовуються для вивчення показників у динаміці. Розрізняють базисні та ланцюгові індекси. Урозрахунку базисних індексів перший (базисний) показник динамічного ряду береться за 100 %, а наступні величини розраховуються у відсотковому співвідношенні до базисного. Урозрахунку ланцюгових індексів кожний показник динамічного ряду зіставляється не з базисним, а з попереднім. За економічною сутністю відносні показники поділяються на такі основні види: Відносна величина виконання плану — співвідношення між фактичним та плановим рівнями показників, і зазвичай воно виражається у відсотках. Відносні величини структури — це відсоткове відношення окремого показника з агрегованим, тобто питома вага (відносна частка) окремої частини в загальному (цілому), яка виражається, як правило, у відсотках. Відносні величини інтенсивності — показники, що характеризують ступінь поширення, розвитку якогось явища у відповідному середовищ (наприклад, сума реалізації товару на одного працівника). Відносні величини ефективності — це співвідношення ефекту з ресурсами або витратами, наприклад прибутковість активів, прибутковість продажу, витрати на 1 гривню товарної продукції. Відносні величини динаміки — характеризують зміни показників за будь-який проміжок часу. Їх визначають діленням величини показника поточного періоду на його рівень у попередньому періоді (місяці, кварталі, році). Вони бути базисними й ланцюговими: у першому випадку кожний рівень динамічного ряду порівнюється з базисним роком, а в другому — з попереднім. Розрізняють:
Останній показник можна розрахувати в три способи:
А тепер перше завдання. Аптека «Leopharm» функціонує в адміністративному районі міста, розташована на магістральній вулиці неподалік транспортної розв’язки, працює цілодобово. За даними обліку (табл. 1) узагальнити з допомогою абсолютних та відносних показників суми доходу від реалізації (товарообігу) за поточний рік. Алгоритм рішення та результати за розрахованими показниками навести у таблиці.2
© Провизор 1998–2022
|
Грипп. Прививка от гриппа
Нужна ли вакцинация?
Как и чем лечить кашель?
Безрецептурные лекарства при сухом и влажном кашле Устойчивость микробов к антибиотикам →
Помогает ли одежда из шелка лечить экзему?
Что лучше развивает ребёнка — книжки с картинками или с текстом? О безопасности автокресел для детей в возрасте от 4 до 12 лет
Аллергический ринит
Забеременеть в 40 Лечение бесплодия. Обзор существующих вариантов Аденома простаты. Как и чем лечить ? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|